جدیرترین اخبار :
  • تجلیل از ۱۶۰ کارگر نمونه منطقه آزاد چابهار
  • دیدار رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با مدیر عامل شرکت سپاد خراسان
  • سر آغازی برای پایه گذاری و هم افزایی فعالان اقتصادی شرق کشور
  • معرفی چابهار؛ بهشت سرمایه گذاری و گردشگری، در سطح ملی و بین‌المللی با همکاری ایران پرس
  • انتصاب در سازمان منطقه آزاد چابهار

مثلث قدرت جدیدی در منطقه قفقاز جنوبی در حال شکل گیری است

اقتصادی | تاریخ خبر : 2/04/05 | تعداد بازید :647
نشریه اویل پرایس در یک مقاله تحلیلی نوشت که یک مثلث جدید ایران, هند و ارمنستان درحال شکل گیری است و این مثلث قدرت می‌تواند پیام راهبردی مهمی داشته باشد و تعادل ژئوپلیتیکی در قفقاز جنوبی را تغییر دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد چابهار به نقل از ایرنا, "اویل پرایس" افزود: در آوریل ۲۰۲۳، اولین رایزنی سیاسی سه جانبه میان معاونان وزرای خارجه ایران، هند و ارمنستان در ایروان برگزار شد. تمرکز سه کشور در درجه اول بر "مسائل اقتصادی و کانال‌های ارتباطی منطقه ای" بود و "طرفین توافق کردند که به رایزنی‌ها در قالب سه جانبه ادامه دهند. "

به نوشته این نشریه, همکاری رو به رشد ایران، ارمنستان و هند را می‌توان بخشی از تلاش تهران برای بازگرداندن توازن در قفقاز جنوبی پس از جنگ دوم قره باغ دانست. این گروه سه جانبه با همکاری‌های سه جانبه پاکستان، ترکیه و آذربایجان متفاوت است.

اویل پرایس ادامه داد: آذربایجان در پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب فعال‌تر است و از از سوی دیگر ارمنستان نقش اساسی در کریدور خلیج فارس-دریای سیاه دارد. با این وجود، به دلیل تغییر در موازنه قوا در قفقاز جنوبی پس از جنگ دوم قره باغ و جنگ روسیه و اوکراین، ارمنستان و هند در نظر دارند در هر دو کریدور فعال‌تر ظاهر شوند.

به نوشته این نشریه, در چنین شرایطی، ایران در تلاش است تا همزمان با توسعه ترانزیت و تجارت در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، به نیازها و رویکردهای مشترک ارمنستان و هند در خصوص کریدور خلیج فارس-دریای سیاه توجه کند.

تهران بعنوان «کشور امین» انتخاب شده است و مسئول هماهنگی درخواست‌ها و نهایی کردن اسناد پارلمان‌های ملی پنج کشور دیگر عضو در کریدور خلیج فارس-دریای سیاه (ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان) است.

ایران از سال ۲۰۱۶ نقش محوری را در ایجاد مسیرهای ترانزیتی به منطقه دریای سیاه ایفا کرده است و در نتیجه امیدوار است به عنوان بخشی از "رویکرد ایجاد توازن در سیاست خارجی" خود، بویژه با استفاده از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب و کریدور خلیج فارس – دریای سیاه "توازن ترانزیتی" را در قفقاز جنوبی ایجاد کند.

این نشریه در پایان تاکید کرد: بندر چابهار در ایران پل تجاری مهمی بین ایران، هند و ارمنستان است که دسترسی مستقیم به اقیانوس هند را فراهم می‌کند.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل